رسانه تخصصی بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

رسانه تخصصی بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

رسانه تخصصی بیمانا در زمینه مدیریت طرح و ساخت پروژه‌های عمرانی با مجوز رسمی از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و با هدف ترویج فناوری طرح و ساخت مجـازی(Virtual Design and Construction) در بسـتر سامانه BIM پایه‌گذاری شده است. در این رسانه که بعنوان اولین رسانه تخصصی دیجیتال با موضوع VDC منتشر میگردد، قصد آن داریم که با ارائه مقالات علمی، اخبار و گزارشات، معرفی کتب و نشریات، مطالب آموزشی و مطالعات موردی از پروژه‌های ساخته شده با استفاده از مفاهـیم طرح و ساخت مجازی، گامی هرچنـد کوچک در راستای ارتقای سطح علمی و فرهـنگ مدیریت یکپارچه طراحی، ساخت و ساز و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی کشور عزیزمان ایران برداریم.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

قابلیتی جدید در نرم‌افزار SketchUp

بیمانا: ویرایش جدید نرم افزار SketchUp با قابلیت افزوده شدن پلاگین (plugin) یا افزونه، مدل دوبعدی را در کسری از ثانیه به واقعیت مجازی تبدیل می‌کند.

به گزارش بیمانا و به نقل از سایت +BIM شرکت یولیو (Yulio) که یکی از شرکت‌های پیشتاز در فن‌آوری واقعیت مجازی است، توانسته افزونه جدیدی برای نرم افزار SketchUp عرضه کند.

به ادعای این شرکت، تنها با چند کلیک می‌توان از تصاویر رندر شده معماری دوبعدی، واقعیت مجازی پربار و غنی ساخت و این کار با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از هر برنامه دیگری انجام می‌شود.

برنامه SketchUp یکی از نرم‌افزارهای سه‌بعدی‌ساز درزمینه معماری و دکوراسیون داخلی است و تخمین زده می‌شود که اکنون بیش از 35 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند. ازاین‌پس کاربران با این برنامه قادر خواهند بود بلافاصله طراحی‌های خود را با واقعیت مجازی، غنی و پربار ساخته و آن را با کارفرمایان و همکاران راه دور خود نیز به اشتراک بگذارند.

برقراری ارتباط کاری طراحان و کارفرمایان از طریق یک واسط واقعیت مجازی، به‌طور پیوسته و عمومی روبه افزایش است، زیرا از این طریق افراد می‌توانند بجای ملاحظه ساده یک طرح، آن را تجربه نمایند.

اگرچه ابزارهای دیگری که توانایی ساخت واقعیت مجازی از رندرهای برنامه SketchUp را داشته باشند، در بازار موجود می باشند، لیکن میزان هزینه‌های اولیه برای چنین ابزارهایی می‌تواند تا 500 پوند برسد و برای اخذ مجوز استفاده از آن‌ها در شرکت‌ها، تا سقف 1500 پوند نیز هزینه صرف می‌شود. دانلود برنامه کاربردی جدید شرکت یولیو برای تمامی کاربران آن مجانی بوده و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که دانلود آن سریع انجام شود. همچنین این برنامه نسبت به نرم‌افزار SketchUp اولیه، واقعیت‌گرایی بیشتری در ارائه تصویر و رندر ارائه می‌دهد، به‌این‌صورت که این برنامه هنگام بازبینی طراحی، برای هر روزنه‌ای که به واقعیت مجازی واقعیت‌گرایی بیشتری می‌بخشد، تصاویر سه‌بعدی ایجاد می‌کند و این کار تنها با یک کلیک صورت می‌پذیرد.

رابرت کندال (Robert Kendal) مدیرعامل شرکت یولیو اظهار کرد: «هدف ما در اختیار قراردادن ابزارهای ساخت واقعیت مجازی در دست طراحان بوده است. در هنگام ساخت پلاگین نرم افزار SketchUp سعی کردیم ابزاری 100 درصد قابل دسترسی برای همه کاربران ساخته شود تا طراحان بتوانند طرح های خود را از اسکچ‌های دوبعدی به فرمت CAD و سپس به‌سرعت به واقعیت مجازی و به‌صورت یکپارچه تغییر دهند.

شرکت یولیو یک کد منبع (source code) اختصاصی برای ابزار ردیاب اشعه تابشی خود تعریف کرده است که مؤلفه اصلی برنامه SketchUp plugin را تشکیل می‌دهد. اختصاص یک کد منبع که تصاویر دوبعدی را به‌صورت یکپارچه به مکعب‌های سه‌بعدی و سپس به واقعیت مجازی تفصیلی و دارای جزئیات تبدیل می‌کند، بر این اساس گرفته شد که این نرم‌افزار به جامعه واقعیت مجازی برگردانده شود. از سوی دیگر این هدف دنبال می شد که در آینده، قابلیت مذکور بتواند از بوته آزمایش از زیر دست بهترین و خلاق‌ترین طراحان، سربلند بیرون آید. گفتنی است که منظور از کد منبع یا source code دستورهای برنامه کامپیوتری است که قابل فهم برای انسان باشد.

تجربه جدیدی با به‌کارگیری واقعیت مجازی

تجسم و رؤیاپردازی به کمک در ساخت منطقه‌ای بزرگ در منطقه بریگتون در کشور کانادا آمده است؛ منطقه‌ای شامل 6 هزار و 400 خانه، بازارچه‌های تجاری و خرده‌فروشی در حوالی یک زمین باتلاقی.

مانند روش اجرا در اغلب مناطق، ساخت‌وساز در این منطقه با زمین‌های خالی و خانه‌های نمونه، آغاز شده است. حال با استفاده از قابلیت های سامانه BIM و واقعیت مجازی، اغلب خریداران خانه می‌توانند در محل خانه‌های مورد نظر خود قدم زده و از اطراف و حوالی آن بازدید کنند. پر واضح است بدون ارائه این تصاویر (رندر)، منطقه بریگتون، چیزی برای عرضه نداشت و مشتریان نمی‌توانستند ارتباط حسی با این منطقه ایجاد کنند. بنابراین طراحان شروع به ساخت واقعیت مجازی کردند و یک مرکز فروش مجهز به کیوسک عینک‌های واقعیت مجازی درست شد که به‌سرعت به مرکزی برای جذب مشتریان تبدیل گشت.

بعداً شرکت یولیو برپایه نتایج موفقیت‌آمیز این تجربه و با برنامه‌ریزی آنچه بینندگان در مونیتورها می‌دیدند توانست مشتریان بیشتری را با این پدیده آشنا کند. این کیوسک‌ها آن‌قدر رایج و معروف شد که باتری‌ عینک‌های واقعیت مجازی علیرغم شارژ شدن به‌طور مکرر خالی می‌شد. با این روش جالب، مردم خانه نمی‌خریدند بلکه زندگی در جامعه‌ای که هنوز وجود نداشت را تجربه می‌کردند.

  • ۹۷/۰۳/۰۳
  • بیمانا بیمانا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی