رسانه تخصصی بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

رسانه تخصصی بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

رسانه تخصصی بیمانا در زمینه مدیریت طرح و ساخت پروژه‌های عمرانی با مجوز رسمی از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و با هدف ترویج فناوری طرح و ساخت مجـازی(Virtual Design and Construction) در بسـتر سامانه BIM پایه‌گذاری شده است. در این رسانه که بعنوان اولین رسانه تخصصی دیجیتال با موضوع VDC منتشر میگردد، قصد آن داریم که با ارائه مقالات علمی، اخبار و گزارشات، معرفی کتب و نشریات، مطالب آموزشی و مطالعات موردی از پروژه‌های ساخته شده با استفاده از مفاهـیم طرح و ساخت مجازی، گامی هرچنـد کوچک در راستای ارتقای سطح علمی و فرهـنگ مدیریت یکپارچه طراحی، ساخت و ساز و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی کشور عزیزمان ایران برداریم.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

آیا روبات‌ها می‌توانند جای نقاشان صنعتی و ساختمانی را بگیرند

بیمانا: هدف از ساخت این روبات نقاش توسط مرکز تحقیقات ربوتیک در دانشگاه فنی نانیانگ (NTU) ایمنی و بهره‏ وری بیشتر در کار بوده است، البته به دلیل محدودیت منابع و نیروی انسانی در ساخت‏وساز، دولت سنگاپور نیز کمک‏ های لازم را در اختیار این گروه تحقیقاتی، قرار داده است.
به گفته پروفسور چن آی مینگ، پژوهشگر ارشد این گروه تحقیق: «این ماشین می‏ تواند یک دیوار بلند را 25 درصد سریع‏تر از یک گروه دو نفره نقاشی، رنگ‏ آمیزی کند. رنگ آمیزی فضاهای بزرگ صنعتی یک کار تکراری، وقت‌گیر و نیازمند نیروی انسانی زیاد است، درحالیکه به کمک پیکوبوت تنها کافی است یک سرپرست بر روی کارهای نظارت داشته باشد و روبات خود کار رنگ‏ آمیزی را انجام می‏دهد.»
وی افزود: «رفتار مستقل یک روبات به معنای این است که یک اپراتور می‌تواند چندین روبات را همزمان پشتیبانی کند و تنها کاری که باید انجام دهد پر نگهداشتن مخازن رنگ آنها است.»
این ربات درحالیکه توسط بازوهای بلند خود دیوارهای 10 متری را رنگ آمیزی می‏کند می‏تواند به توسط یک دوربین نوری و لیزر فضای داخلی دیوار را اسکن کند.
از جمله دیگر توانمندی‏ های این ربات نخست شارژ باتری چهارساعته، پوشش رنگ یکسان مطابق با استانداردهای صنعتی و همچنین کار در تاریکی مطلق و 24 ساعته به واسطه اتکاء به حسگرهای تعبیه شده در آن است.
در یک نگاه کلی اجزای پیکتوبوت عبارتند از:
• بازوی شش محوره که امکان حرکت آزادانه و سریع را به ربات می‏دهد؛
• نازل اسپری دقیق که می‏تواند رنگ را 4 برابر سریعتر از غلطک یا فرچه به دیوار بزند؛
• سکوی جک بالابر که اجازه دسترسی به ارتفاع 10 متری را می‏دهد؛
• دوربین برای اسکن فضای کاری و محاسبه مسیر نازل؛
• اسکنر لیزری برای اندازه‌گیری فاصله‌ها؛
جرج لو (George Loh) مدیر شرکت ساختمانیJTC و مدیر موسسه تحقیقات ملی در مورد این ربات گفت: «در کشور سنگاپور تقاضا برای پروژه‌های ساختمانی رو به افزایش است و روبات پیکتوبوت مثال کوچکی است از تمایلی که در این کشور برای افزایش بهره‏وری و غلبه بر محدودیت ‏های نیروی انسانی وجود دارد.»
وی افزود: «سنگاپور در حال ساخت امکانات جدیدی می باشد و قدم بعدی در این زمینه اطمینان از مطابقت این ربات‏ها با استانداردهای صنعتی است.»

  • ۹۷/۰۳/۰۳
  • بیمانا بیمانا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی