رسانه تخصصی بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

رسانه تخصصی بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

رسانه تخصصی بیمانا در زمینه مدیریت طرح و ساخت پروژه‌های عمرانی با مجوز رسمی از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و با هدف ترویج فناوری طرح و ساخت مجـازی(Virtual Design and Construction) در بسـتر سامانه BIM پایه‌گذاری شده است. در این رسانه که بعنوان اولین رسانه تخصصی دیجیتال با موضوع VDC منتشر میگردد، قصد آن داریم که با ارائه مقالات علمی، اخبار و گزارشات، معرفی کتب و نشریات، مطالب آموزشی و مطالعات موردی از پروژه‌های ساخته شده با استفاده از مفاهـیم طرح و ساخت مجازی، گامی هرچنـد کوچک در راستای ارتقای سطح علمی و فرهـنگ مدیریت یکپارچه طراحی، ساخت و ساز و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی کشور عزیزمان ایران برداریم.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

بیمانا: نرم‌افزار تکلا در سه نسخه انتشار یافته است و در آن‌ مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا BIM با راهکارهای تحلیلی و طراحی مهندسی و ساخت، ارائه داده شده است:
• Tekla Structures 2016؛
• Tekla Structural Designer 2016؛
• Tekla Tedds 2016؛
مسئله اصلی این است که چگونه نسخه‌های این نرم‌افزار به روز باقی می‌مانند و آیا پیش‌بینی‌هایی لازم برای سال 2025 در آن انجام گرفته است؟

مدل سازی آسان‌تر و یادگیری راحت‌تر با Tekla Structures 2016

نرم افزار Tekla Structures 2016 با رابط کاربری جدید علاوه بر ظاهر امروزی، کار مدل‌سازی را سریع و آسان کرده و قابلیت‌های آن را بهبود بخشیده است. برای مثال کار مدل‌سازی در این نسخه از لیست جدید (recent model) آغاز می‌‌شود و کار با شخصی‌سازی مدل‌ها ادامه‌ می‌یابد. آیکون‌ها مدرن و قابل تشخیص هستند و دسترسی به آنها آسان شده است.
معمولاً برای تطابق با عادات کاربران، زمانی مورد نیاز است، اما در این نر‌م‌افزار برای کم کردن این زمان از دو عنصر ساده‌تر کمک گرفته می‌شود؛ نخست میان‌برهای کیبورد و دوم قابلیت جستجوی فرمان‌ها، که در این نسخه جدید TEKLA اضافه شده است.
در نسخه جدید به جهت ممانعت از تداخل اطلاعاتِ ارجاع‌یافته با پروژه‌های دیگر، پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است. برای مثال هنگام دریافت یک مدل با فرمت IFC، کاربر می‌تواند تغییرات اعمال شده توسط دیگر گروه‌های پروژه را ببیند. به این ترتیب کار ارجاع دادن و همکاری گروهی بسیار آسان‌تر صورت گرفته و خطایی نیز در جزئیات و طراحی بوجود نمی‌آید.
در توسعه نرم‌افزار از نظرات مشتریان بهره گرفته شده است و ساخت و ویرایش‌ طرح‌ها ساده‌تر، منعطف‌تر و مطمئن‌تر صورت می‌گیرد. کتابخانه دوبعدی، جزئیات آماده‌ای را ارائه داده که براحتی قابلیت جای‌گذاری در مدل را داشته و به جای ترسیم، کافی‌است جزئیات

مورد نظر انتخاب و استفاده شود. مضاف بر اینها نرم‌افزار Tekla Structures 2016 چون اهرمی، کار ساخت‌و‌ساز با بتن را آسان‌تر ساخته و درنتیجه تعامل مهندسین سازه با نرم‌افزار روان‌تر می‌شود. لازم به ذکر است این نرم‌افزار ابزار و ویژگی‌های مهمی جهت بتن پیش ساخته و سازه‌های فلزی برخوردار است.

نرم‌افزاری برای افزایش همکاری با Tekla Structural Designerنرم افزار TEKLA: راهکاری مطمئن برای مشکلات قدیمی

نرم افزار Tekla Structural Designer 2016، ابزاری کارآمد جهت تحلیل و طراحی ساختمان‌ها و پیشرفت در عملکرد اصلی در هر دو قسمت مدل‌سازی و تحلیل بوده که به راحتی برای مدل‌های بزرگتر و سخت‌تر نیز کاربرد دارد.
نسخه جدید این نرم افزار از نظر مدل‌سازی بهبود قابل توجهی داشته است و در آن طراحی های بتنی و فولادی با آیین‌نامه‌های هندی نیز قابل انجام هستند. این نرم افزار اجازه طراحی ساختمان‌ها در نواحی با ریسک بالای زلزله را نیز میسر ساخته و علاوه بر آن امکان طراحی لرزه‌ای و بررسی جزئیات با آیین‌نامه‌های طراحی ایالات متحده آمریکا نیز، فراهم شده است. درحال حاضر صفحه اصلی طراحی و ابزارهای کاربری، مطابق با آیین‌نامه‌های بین‌المللی در یک فضای کاری، ایجاد شده است.
نرم‌افزار Tekla Structural Designer 2016 به جهت سازگاری که با فرمت فایلی IFC دارد، می‌تواند بلاواسطه در جریان کار مدل‌سازی (BIM) قرار بگیرد. حتی کاربران در مراحل اولیه کار می‌توانند با بخش‌های دیگر پروژه مرتبط شده و طرح‌ها را به اشتراک گذاشته و یا مورد بازبینی قرار دهند.

انتخاب‌های جدید و انعطاف‌پذیر با Tekla Tedds

در نسخه جدید Tekla Tedds راه‌حل محاسبات ساختاری تکراری خودکار، شکل‌های متنوع‌تری به خود اختصاص داده است که اغلب آنها به درخواست کاربران بوده است. در این نسخه انتخاب‌ها متنوع‌تر شده، انعطاف‌پذیری بیشتری برای انجام تحلیل و طراحی تیرهای فلزی و بتنی داده شده است. همچنین امکان طراحی دیوارهای حایل و فونداسیون‌ها طبق انواع آیین‌نامه آمریکایی و اروپایی، فراهم آمده است. از سوی دیگر محاسبات جامع، موجب آسان‌تر و سریع‌تر شدن کار و نیز کاهش خطاهای انسانی در هنگام استفاده از ترکیبات بارگذاری مختلف، شده است.

چگونه مدل را به‌روز نگه داریم؟

یک شرکت هلندی فعال در زمینه ساخت اسکلت‌های فلزی به نام "اوستینگ استال‌بو " به مدت 65 سال، تجاربی در زمینه سازه‌های تجاری و صنعتی از جمله نیروگاه‌های برق، استادیوم‌ها و ترمینال‌‌ها دارد. طرح‌های سازمانی پروژه‌-محور آنها، کارخانجات، نصب سازه‌های فلزی و غیره ... همگی مدیون مدیریت کارآمد پروژه در این شرکت است.

نرم افزار TEKLA: راهکاری مطمئن برای مشکلات قدیمی

وقتی این شرکت نیاز به ابزاری باکیفیت برای به روزرسانی تمام بخش‌های پروژه داشت، آنها نرم‌افزار Tekla Model Sharing را مفید یافتند. این شرکت هلندی از مدل Tekla به عنوان تنها منبع اطلاعاتی BIM استفاده می‌کند و برای هر کدام از کاربران آن، آخرین مدل‌ها و ابزار‌های همکاری در اختیار گذاشته شده است. همه اعضای پروژه می‌توانند با استفاده از Tekla Model Sharing روی مدل Tekla Structures کارهایی متفاوتی انجام داده و این کار می‌تواند به صورت همزمان و یا در زمان‌های متفاوت، صورت پذیرد. دستیابی به مدل مشترک صرف‌نظر از وضعیت اینترنت محلی، امکان‌پذیر بوده و داده‌ها به شکل رمزگذاری‌شده، منتقل می‌شوند.
کِس اودشورن (Kees Oudshoorn)، مهندس ارشد این شرکت در این زمینه گفت: «با استفاده از گزینه "انتقال مدل" تنها با یک اشاره به ماوس کامپیوتر، از امکانات و قابلیت‌های نامحدودی، برخوردار می‌شویم؛ گزینه انتخاب Share و ارسال ایمیل برای کنترل نتایج و نیز توانایی نظارت بر روی فرآیند مدل‌سازی نیز، از جمله توانمندی‌های این نرم افزار است.»

شرکتCpanel ، تایلند را دگرگون کرد

شرکت CPanel، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بتن‌های پیش‌ساخته در تایلند است که گردش مالی سالانه این شرکت به 11 میلیون دلار می‌رسد. این شرکت مالک و مجری اولین کارخانه تولید اتوماتیک و بتن یکپارچه در آسیا است.
آقای چاکریت تی‌پاکورن‌سوکاسامه (Chakrit Theepakornsukkasame) مدیرعامل شرکت CPanel در مورد نرم‌افزار Tekla گفت:

«استفاده از فناوری مدرن مثل نرم افزار Tekla باعث بهینه‌سازی به‌میزان 90 درصد و صرفه‌جویی زمانی به میزان 60 درصد در مقایسه با روش‌های سنتی، شده است. زمان لازم برای تولید قطعات پیش‌ساخته اکنون از 30 روز تنها به 7 روز تقلیل یافته است.» شرکت CPanel از قوانین و قواعد محیط بومی شده Tekla Structures، بهره برده و کاربران از روش ساده ای که این نرم‌افزار در حل مسئله ارائه می‌کند، لذت می‌برند.
چاکریت ادامه داد: «Tekla یک نرمافزار منبع باز است که برای ارتباط با انواع دیگر نرم افزارهای صنعتی، طراحی شده است. جریان تولید در این کارخانه با سیستم های خودکار از AWM و Vollert انجام می‌شود و با استفاده از نرم افزار Tekla قادر خواهیم بود که اطلاعات ساخت را به نرم افزار CAM (وابسته به شرکت (Unitechnik انتقال داده که از آن برای نظارت بر ساخت، استفاده می شود. همین کار را می‌توانیم در مورد نرم افزار مدیریتی مطلوب شرکت یعنی SAP ERP، انجام دهیم.»
وی افزود: «بنابراین انعطاف‌پذیری Tekla ما را قادر به اتوماتیک کردن و یکپارچه سازی کارخانه، می‌کند.»
پیش بینی شرایط در سال 2025
اگر می‌خواهید آینده نزدیک را پیش بینی کنید، کافی‌ است به نحوه بکارگیری ایده‌ها و گرایش‌های امروزی نظر داشته باشید که اساس پیشرفت در آینده است. به نظر می‌رسد صنعت ساخت در سال 2025 بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود: استفاده بیشتر از موارد پیش‌ساخته و نرم افزارها، ابزارهای ارتباطی، پهبادها و دوربین‌ها جهت نظارت و حصول کیفیت بهتر و نیز انتقال مستقیم داده‌ها از دفتر طراحی به ماشین آلات ساخت.
مهندسان و گروه‌های دست اندرکار برای تهیه دقیق مدل‌های قابل ساخت در فرآیند تولید خودکار، تلاش بیشتری خواهند کرد و با تجمیع چندین مدل مرجع در کنار هم تصویر بزرگتری از پروژه، بدست خواهد آمد.
از سوی دیگر وجود استانداردهای نو و ابزارهای رابط ضروری خواهد بود. برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و حل مشکلات، بیشتر در دفتر فنی انجام گرفته و در سایت این موارد کمتر اتفاق می افتد. نرم افزار Teklaو کل صنعت ساخت قدرت‌مندتر خواهد شد و دوران جالبی فرارویمان خواهد بود.

  • ۹۷/۰۳/۰۲
  • بیمانا بیمانا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی