رسانه تخصصی بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

رسانه تخصصی بیمانا

مدیریت طرح، ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی

رسانه تخصصی بیمانا در زمینه مدیریت طرح و ساخت پروژه‌های عمرانی با مجوز رسمی از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و با هدف ترویج فناوری طرح و ساخت مجـازی(Virtual Design and Construction) در بسـتر سامانه BIM پایه‌گذاری شده است. در این رسانه که بعنوان اولین رسانه تخصصی دیجیتال با موضوع VDC منتشر میگردد، قصد آن داریم که با ارائه مقالات علمی، اخبار و گزارشات، معرفی کتب و نشریات، مطالب آموزشی و مطالعات موردی از پروژه‌های ساخته شده با استفاده از مفاهـیم طرح و ساخت مجازی، گامی هرچنـد کوچک در راستای ارتقای سطح علمی و فرهـنگ مدیریت یکپارچه طراحی، ساخت و ساز و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی کشور عزیزمان ایران برداریم.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

استفاده از HoloLens برای اولین بار در صنعت ساختمان1

بیمانا: شرکت ساختمانی آاِکام (Aecom) برای نخستین بار از عینک مایکروسافت موسوم به هولولنز (HoloLens) استفاده کرده است تا با تلفیق دنیای حقیقی و مجازی، از این تکنولوژی را در پروژه‌های ساختمانی آزمایش کند.

به گزارش بیمانا این برای نخستین مرتبه است که تکنولوژی اضافه کردن تصاویر سه‌بعدی به حوزه دید کاربران در ساختمان‌سازی و مهندسی استفاده شده است. این قابلیت، کاربران را قادر به ارتباط متقابل با ابزارهای مجازی می‌کند به گونه‌ای که احساس می‌کنند خودشان در محل حاضر هستند. در پروژه‌‌ای آزمایشی با همکاری نرم‌افزار تریمبل (Trimble) راهکارهایی واقعی-ترکیبی به وجود آمده است که شرکت آاِکام را قادر می‌کند مدل‌های سه‌بعدی مهندسی پروژه‌های پیچیده و بزرگ را وارد دنیای هولولنز کند.

پیشتر این دو شرکت، عینک‌های واقعیت ترکیبی را در سه پروژه ساختمانی در شهرهای لندن، هنگ‌کنگ و دنور آزمایش کرده‌بودند و مشخصاً در نمایشگاه غرفه‌های مارپیچ لندن (Serpentine Pavilion) از هولولنز جهت کمک به مهندسان در طراحی غرفه‌های کمک کرده بودند.

نمایشگاه غرفه‌های مارپیچ شامل چهار خانه تابستانی با طراحی‌های غیرمتعارف و پیچیده بود که هر یک توسط معماران معروفی[1] طراحی شده بود و شرکت آاِکام موقعیت تکنولوژی هولولنز را برای تجسم و بازبینی طراحی این ساختمان‌های پیچیده در اختیار آنها قرار داده بود.

با استفاده از این عینک‌ها، طراحان و مهندسان می‌توانند یک سازه پیچیده را درست همانند یک مدل سه‌بعدی شده واقعی مشاهده کنند و با بزرگنمایی 1 به 1 آنچه که در هنگام حرکت در فضای واقعی سازه اتفاق می‌افتد را شبیه‌سازی کنند.

به گفته برین فوسبورگ (Bryn Fosburgh) نایب رئیس شرکت تریمبل که اولین شرکتی است که استفاده از هولولنز را در صنعت ساختمان پذیرفته شرکت آاِکام ارزش واقعیت ترکیبی را برای استفاده در معماری، مهندسی و صنعت ساختمان به روشنی اثبات کرده است، از این رو با کمک راهکارهای شرکت تریمبل و همچنین تکنولوژی هولولنز، شرکت‌ها در ابتدای کار می‌آموزند چگونه در برنامه‌ریزی پروژه‌ها موجب بهبود همکاری و همچنین بهره‌وری شوند.

[1] Kunel Adeyemi, Asif Khan, Yona Friedman, Barkow Leibinger

  • ۹۷/۰۳/۰۲
  • بیمانا بیمانا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی